Thursday, November 17, 2011

Transformasi Emas. Mari mulakan.

Assalammualaikum wbt.

Syukur alhamdulillah dengan segala rezeki dan nikmat yang telah dikurniakan oleh Allah SWT kepada kita pada hari ini. Ramai antara kita hari ini telah celik emas. Kita tahu dan faham peranan emas dalam kehidupan bahkan ramai yang telah memulakan pelaburan emas untuk menjana lebih banyak lagi kekayaan. Namun, ramai juga yang masih belum didedahkan dengan fungsi emas dan apa untungnya menyimpan emas.

Untuk entry kali ini, saya belum berminat menceritakan tentang untung menyimpan emas. Apa yang lebih penting ialah bagaimana cara untuk memulakan simpanan emas. Satu langkah yang anda ambil hari ini akan mengajar anda secara automatik tentang keuntungan emas. Anda tidak akan tahu untung menyimpan emas jika anda tidak pernah menyimpan atau memiliki emas.

Ok..berbalik kepada perihal transformasi emas. Bagaimana agaknya transformasi ini boleh kita lakukan? Benda ni taklah serius sangat seperti transformasi negara tu hehe...xperlu risau dengan NKRA atau 1 Malaysia.. Transform maksudnya bertukar. Jadi, mari kita bertukar kepada emas. Sila rujuk langkah2 berikut:

Step 1: Hadiah Emas
Kita telah terbiasa dengan pemberian hadiah. Kepada ahli keluarga, juga sahabat handai. Malah, budaya pemberian hadiah turut mencakupi kalangan yang lebih luas iaitu kepada guru, kepada pelajar, tetamu dan artis (wah). Hari ini juga terdapat jenis barang yang boleh diberikan sebagai hadiah. Apa kata kita mula mengubah atau menaiktarafkan lagi tradisi ini dengan memberikan emas sebagai hadiah. Bagi wanita, mungkin pernah atau biasa dengan hadiah berbentuk emas. Tapi lelaki? Ok..mulakan dengan mereka yang terdekat dengan kita. Ibubapa. Sempena hari kelahiran atau ulang tahun perkahwinan atau cuma sekadar tanda penghargaan, berilah mereka seketul emas. Mengambil contoh saya sendiri, hadiah harijadi kepada ibu saya selepas saya bekerja ialah seutas gelang emas yang berharga RM880. kalau tak sila harga ketika itu ialah RM135/g untuk emas gred 916. Emas itu saya beli di kedai cina (kerana public gold belum mengeluarkan jewellery). Kemudian untuk harijadi ayah saya pula, saya hadiahkannya seketul dinar emas 1dinar yang ada masa itu berharga RM600.

Jadi, setiap kali ada hari istimewa dalam keluarga, kita cuba berikan seketul emas kepada mereka mengikut kemampuan kita. Anak-anak juga boleh didedahkan dengan pelaburan emas ini misalnya dengan memberikan reward dalam bentuk emas kepada mereka sekiranya lulus dengan cemerlang dalam peperiksaan. Mungkin untuk UPSR, reward nya sekeping 1 dinar, PMR 5 dinar, SPM 10 dinar dan STPM 50g gold bar (^_^)..

Step 2: Gold Emergency Fund (Dana Emas Kecemasan)
Anda pernah menyimpan emergency fund? Pernah disarankan untuk menyimpan emergency fund? Saya bukanlah seorang financial advisor, namun saya amat mementingkan emergency fund. Semenjak saya mula berkerja, saya telah mengagih-agihkan wang gaji saya untuk beberapa tujuan. Tentu ramai yang turut mengamalkan perkara ini. Salah satu potongan yang WAJIB saya buat ialah EMERGENCY FUND. Saya meletakkan fund ini di dalam akaun bank yang tidak bercampur dengan duit lain. Setiap kali ada lebihan gaji di setiap hujung bulan, akan dimasukkan ke dalam fund ini jugak. Sebab MALANG tidak berbau. Jika dah terpakai emergency fund ini, saya akan ganti balik. Jumlah yang sesuai untuk fund ini terpulang kepada perkiraan kita sendiri. Saya misalnya, menetapkan RM200 untuk emergency fund ini dan harus berdisiplin menyimpannya. Dahulu, sebelum saya berkenalan dengan emas, saya agak sukar mendisiplinkan diri menyimpan emergency fund ini. Saya cenderung untuk mengeluarkannya atas sebab-sebab yang tidak munasabah 'kecemasannya'. Kehabisan compact powder atau mascara juga adalah satu kecemasan bagi saya bahkan mungkin ramai wanita lain di luar sana ;P. Namun, setelah saya mula menggilai emas, saya menjadi lebih berjimat cermat. Tiada make-up, tidak mengapa. Asalkan ada emas. Emergency fund saya telah berubah daripada simpanan dalam bentuk wang kertas kepada simpanan 1 dinar emas. Pada awal2 saya melaksanakan kaedah ini lebih mudah kerana 1dinar baru berharga RM600++. Bahkan saya sering jugak mendapat buy back 1dinar dengan harga RM500. Boleh dikatakan 1 dinar untuk satu bulan. Bila emas telah semakin menaik, harga dinar pun menceccah RM800++, saya mendisiplinkan diri menyimpan RM200 sebulan kemudian genap 3 atau 4 bulan, wang itu akan ditukarkan kepada 1dinar. Jika berlaku sebarang kecemasan, jual dan untungnya berlipat kali ganda. Apa lagi, jom mulakan!


P/S: jika anda ingin memiliki emas, sila hubungi saya Tizarah Daud di 0165890946.

No comments: